16 bodů, které rozhodují při optimalizaci pro vyhledavače

Co rozhoduje v SEO? 16 hlavních SEO bodů

“Zapnete nám SEO?” Jestli jste někdy tuto větu slyšeli, tak musíte být šťastným člověkem. Já jsem oficiálně zapnul SEO jen na mém webu. Tak či onak optimalizace pro vyhledávače je považuji za “královskou disciplínu”, protože v České republice je jen málo lidí, kteří tomu rozumí a dokáží jej dělat chytře.

O to víc lidí se tváří, že optimalizaci pro vyhledávače rozumí a každý ji nabízí. Bohužel to často přináší víc škody, než užitku. Optimalizace pro vyhledávače není jen o jednorázové akci, která nedopadne, za optimalizací stojí poctivá a těžká práce.

Mnoho lidí vaří z vody, nevědí, co je důležité a pak to dopadá tak, že jsou na některých webech nalézána meta=”keywords” a další přežitky. O tom SEO v roce 2017 není! Podívejte se na 16 bodů, které hrají roli a dle kterých vyhledávače vyhodnocují, zda-li vás zobrazí ve výsledcích či nikoliv!

Budu rád, když si s nějaký z bodů zapamatujete a budete na ně myslet. Samosebou, že sdílení tohoto článku mě velmi potěší! No nic, jdeme na to, jak se tedy umístit ve výsledcích vyhledávání?

1) Relevantnost

Google, Seznam a další vyhledávače se snaží svým uživatelům nabídnout vždy ten nejrelevantnější obsah, a proto je dobré na to myslet. Snažte se vždy ve vašem obsahu nevytvářet miliontou kopii, ale dejte uživateli něco nového!

Relevantní obsah je ten obsah, který je pro návštěvníka webu přínosný a posune jej dál. Stejně tak se váš web zacílený na Plzeň pravděpodobně nebude zobrazovat ve vyhledávání v Praze a naopak.

Příkladem toho, jak chce Google posouvat své návštěvníky dál a přinášet jim relevantní obsah je, když zadáte do vyhledávače “Restaurace v okolí” a vám se zobrazí ty nejbližší!

 

Restaurace - relevantnost na Google
Restaurace – relevantnost na Google

2) Kvalita obsahu

Obsah si jde ruku v ruce s relevancí, protože o tom to je! Říkají to všichni a říkají to všude – “Obsah je král”. V případě, že vytváříte unikátní obsah, který není převzatý z jiného webu a má nějakou tu přidanou hodnotu, je doplněn o zajímavé fotografie, které nejsou z fotobanky, ale nafotili jste si je sami, tak si jich vyhledávače všimnou a rozhodně za něj dostanete plusové body.

3) UX

User experience neboli uživatelský zážitek je jednou z dalších klíčových vlastností webu, které se vyhledávače snaží nějak hodnotit. Ale “lepší UX” děláme hlavně pro uživatele, aby se na webu cítili příjemně, aby věděli co od něj čekat a nebáli se jej prozkoumat.

Obor UX si jde poslední dobou ruku v ruce s optimalizací pro vyhledávače, jelikož uživatelé nechtějí jenom obsahově kvalitní weby, ale také intuitivní weby! Také je nutné pamatovat na fakt, že intuitivnější a přehlednější web vydělává daleko víc, než web, který není vyladěn.

4) Rychlost webu

Rychlost webu ještě donedávna nebyla tak moc důležitá, jako je nyní. Nejenom vyhledávače, ale také na uživatele již působí daleko víc. Obří společnost Amazon provedla testování, při kterém uměle zpomalovala svůj web a dle výsledků stačilo o 0.1s zpomalit web a již přicházela o mnoho peněz.

Dobře, nejsme všichni Amazon, avšak nic to nemění na tom, že byste se s vaším webem měli vejít nejlépe pod 1 sekundu, protože nikoho nebaví čekat, až se web načte a radši odejdou pryč.

Rychlost načtení stránky má také zásadní vliv na procházení webu roboty, jakmile bude váš web pomalý, tak robot v rámci crawl budgetu nemusí stihnout projít veškeré stránky.

Ukázka měření rychlosti
Ukázka měření rychlosti

5) Kompatibilita

Váš web musí fungovat na všech zařízeních a ve všech prohlížečích! Ano, to je jeden z předpokladů, aby se váš web zobrazoval všem uživatelům správně. Neříkám, abyste drželi zpětnou kompatibilitu pro IE8, ale jistá zpětná kompatibilita by měla fungovat.

6) Interní prolinkování

Vyhledávače, zejména Seznam interní prolinkování milují. Nejenom, že uživatelům vybudujete nové cesty, kudy se mohou na webu pohybovat, ale stejně tak pomocí prolinkování můžete ukázat na stránky, které jsou pro vás důležité. Tudíž vyhledávače pochopí, že těmto stránkám by měly věnovat větší pozornost a prioritu.

7) Autorita domény

Doména může pomoc, ale také uškodit. Obecně platí pravidlo, že k doménám, které jsou starší, přistupují vyhledávače daleko lépe, než k doméně, kterou jste zaregistrovali předevčírem. Spolu s tím si jde ruku v ruce i odkazový profil, který bude u starší domény daleko lepší, než u nové.

Tudíž vyhledávače myslí i na kvalitu a stáří – protože raději odmění ty, kteří se snaží již delší dobu, než ty, kteří přišli na svět včera.

Starší doména, ale může také uškodit, zejména byl li na ní budován nějaký “nenormální web” například stránky s erotickým obsahem nebo další podobný obsah.

8) Titulek

Tag <title></title> je jedním z důležitějších parametrů stránky. Správný titulek by měl být lákavý a obsahovat brand webu. Optimální délka titulku je 55 znaků, avšak je nutné počítat s tím, že internetové vyhledávače nepočítají přesně na znaky, ale na vizuální velikost, tudíž i váš vyladěný titulek z 55 znaků může být zkrácen.

Do titulku je dobré umístit nějaké to klíčové slovo a také je dobré, když titulky nejsou vytvářeny genericky, ale dáte si s titulkem tu práci a pořádně jej vyladíte!

9) Schema.org

Chcete se odlišit od ostatních ve výsledcích vyhledávání? K tomu vám dopomohou strukturovaná data, která Google již nějaký ten pátek doporučuje a snaží se je prosazovat. Díky strukturovaným datům můžete u vašich výsledků zobrazit například hodnocení produktu, zobrazit “drobečkovku” nebo například vložit inzerát na volné pracovní místo ve vaší firmě.

10) Správně otagované obrázky

Bohužel internetové vyhledávače ještě neumějí přečíst (nebo na to nemají čas), co se na obrázku skrývá, a proto je dobré jim jejich snažení ulehčit. Jednou z doporučených praktik je mít třeba správně pojmenovaný obrázek a samosebou důkladně vyplněný alt=””.

11) Virální obsah

Přiznejme si to, každý milujeme virální obsah, ať je to Kazmovo video, či informace o tom, že portál Pepa.cz (pobytov.cz) přišel o svojí doménu, protože se její pronajímatel rozhodl pronájem zrušit. Tyto informace se šíří sami, stačí přidat nějaký zajímavý článek a jakmile vyhledávače uvidí zájem uživatelů, tak se také začnou zajímat.

Tak či onak článek se zpětným odkazem z novinek.cz nebo jakéhokoliv jiného média, jako třeba Seznam zprávy potěší! Dejte si pozor, ať nevypustíte nějakou kachnu, to by pak byla špatná recenze a ty nechcete!

12) Název domény

V jednoduchosti je síla a i toto pravidlo platí pro název domény. Doména by měla být lehce zapamatovatelná a když obsahuje klíčové slovo, tak vás bude mít vyhledávač radši, než ostatní. Stejně tak by měla doména reflektovat váš název, protože těžce vysvětlíte zákazníkům, že se na doméně helikoptery.cz snažíte prodávat automobily značky Tesla.

Stejně tak při pořizování domény je důležité myslet na její další varianty – Jsou zabrané? Co na nich leží? Nekoupit je rovnou, aby nám je nezabrala konkurence?

Ještě jeden point: není nutné vytvářet doménu s klíčovým slovem, zas tak důležité to není, abyste měli doménu dlouhou 20 znaků (i takové případy jsou).

13) Nadpisy

Dobré je držet strukturu, která bude správně členěná. Snad není nutné říkat nic o tom, že nadpis úrovně <h1> má být na stránce pouze jeden. Měl by být samosebou stručný, upoutat pozornost a obsahovat nějaké to klíčové slovo. Ostatní nadpisy je dobré volit již dle citu, <h2> často označují kapitoly dané stránky a úroveň <h3> se často využívá pro nadpisy v patičce například.

14) Komentáře

Díky komentářům si vás vyhledávače sice asi nezamilují, ale můžete v nich sebrat zpětnou vazbu od vašich návštěvníků, kteří vám řeknou, jestli je váš obsah nudný nebo poutavý a případně vám mohou doporučit něco nového.

Často se uživatelům dává možnost odeslat i svojí webovou adresu, ostatně často se to využívá k linkbuildingu. Avšak mnohdy jde jen o ukazatel toho, že za komentářem stojí někdo s projektem a o předání nějaké hodnoty nelze mluvit, jelikož odkazy bývají označeny, jako nofollow a noindex.

Na komentáře je dobré reagovat, může to být dobrá zpětná vazba
Na komentáře je dobré reagovat, může to být dobrá zpětná vazba

15) Local SEO

V podstatě velmi podobné prvnímu bodu našeho seznamu. Vyhledávače dají přednost webu firmy, která se nachází v lokalitě uživatele, který firmu hledá. Je to z toho důvodu, že firma je pro uživatele relevantnější a internetové vyhledávače hodlají poskytovat relevantní obsah.

O local SEO se často mluví, proto bych si jej nerad odpálil několika odstavci, dozajista se k němu v brzké době vrátím v podobě plnohodnotného článku. Tak či onak, co prozradím ihned, je to, že vám pomůže zápis v MyBussines u Google.

16) Sociálno

Sociální sítě stále získávají nové uživatele a v podstatě kdo není na sociálních sítí, jako by neexistoval. Bohužel internetové vyhledávače přímo nehodnotí odkazy ze sociálních sítí, ale dokážou vyhodnotit dobrý obsah, který se často sdílí! Tomu obsahu pak mohou přisuzovat větší sílu – jde o takzvané sociální signály.

Závěr

Páni, to je bodů, co? A to rozhodně není vše! Existuje spoustu dalších, podle kterých vyhledávače vyhodnocují, jestli vaší stránku zobrazí, anebo vaši příležitost zazářit nechají na jindy. V brzké době hodlám vydat článek o lokálním SEO nebo o tom, jak začít s online marketingem.

Nutno dodat, že se mi o tomto tématu psalo velmi těžce, nemusím mít pravdu ve všem a rozhodně vás nenutím souhlasit! Tak či onak v brzké době čekejte vylepšení / rozšíření tohoto článku a kdyby vás něco zajímalo, tak mě kontaktujte! F

Článkem jsem se inspiroval ze zdroje a napsal jej dle sebe od srdíčka: https://searchenginewatch.com/2016/01/21/seo-basics-22-essentials-you-need-for-optimizing-your-site/

 

Martin Žatkovič
Internetový polomág z Plzně. Polomág píšu, protože se ještě mám co učit, ale nějaké ty čáry máry už umím! Mezi moje záliby patří internetový marketing, cyklistika a autoturistika. Přičemž jednoho dne bych rád lítal s dronem!

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *