BiddingManager – učím se biddovat na Heuréce!

Letošní #digisemestr je unikátní ve spoustě věcech, jednou z nich je spolupráce s BiddingManagerem, což je nástroj, který umožňuje přehledné biddování na Heuréce a Zboží.cz.

Vzhledem k tomu, že mě tato problematika láká, tak jsem se rozhodl, že první úkol, který je vytvořen přesně na míru pro nás, udělám! A co by to bylo za zážitek, kdybych se o něj nepodělil.

Tento článek bude rozdělen na několik dílů, kde budu popisovat jednotlivé dny spolu s tím, co jsem v daný den udělal. Snáze se mi to pak bude analyzovat a kdo ví, možná to pomůže někomu jinému v budoucnu s biddováním začít!

Jaký je úkol?

Cílem hry je naučit se správně biddovat produkty mého e-shopu, zvýšit tak obrat a minimalizovat PNO. No zajímavý úkol, že? Na to, že je to moje první setkání s biddingem, tak je to super.

Ti nejlepší z nejlepších pak získají body v rámci #digisemestru. Což je docela lákavý cíl, jelikož k získání certifikátu je třeba získat minimálně 70 bodů (70%) a já chci jet na plný počet!

Jaká je situace?

Dobrá, v podobné situaci je snad každý z 38 000 e-shopů. Prostě chtějí co největší zisk za co nejméně peněz! Tudíž v podstatě řešíme praktický problém! Tak hurá na to!

Momentálně mám e-shop o velikosti cca 260 produktů. Mám k dispozici několik kategorií od parfémů přes zrcadla až po drony, takže taková typická „mini“ Alza! Většina produktů je spárovaných a spoustu z nich je v TOP 50. Takže je zde ideální příležitost pro to se zviditelnit.

Říkal jsem si, jakou strategii zvolit, o jakou PNO se snažit a na jaké produkty zacílit a rozhodl jsem se, že bude ideální cílit na PNO 5% pro kategorie, které mě zajímají, tudíž jsou relevantní a vydělávají mi spoustu peněz.

Stanovil jsem si následující cíle:

  • PNO – maximálně 5% (aktuálně – 2,94%).
  • Snažit se být vidět u drahých produktů a oblíbených produktů.
  • Snažit se cílit i na produkty, které nevypadají zajímavě, ale mají potenciál.
  • Vydělat co nejvíc!

První tři dny v biddingu

První seznámení s rozhraním a dělání prvních špatných kroků. Těšte se na to, že to nebude fungovat a uvidíte, jak se spálím! Každý den udělám nějaké změny, o kterých si myslím, že jsou správně a pak test, který si myslím, že by mohl fungovat!

Den 1. – 12.10.2017

Předchozí den (11.10.2017):

  • Zisk: 32 000 Kč (žádná změna)

První den byl takový seznamovaný, podíval jsem se na první kategorie a globálně nastavil 3,- na veškeré produkty skladem (brzy bude asi problém). Rovnou jsem zvýšil CPC na kategorie snubních prstenů, která měla nízké PNO a vysoký obrat.

Také jsem nastavil globálně CPC na 3,- na veškeré produkty skladem a uvidíme, co to udělá a kam se pohneme. Očekávám, že další den budu řešit problematiku, že u spousty produktů vyskočí PNO, tudíž tam budeme snižovat. Tam kde si PNO budeme držet, tak provedeme ještě větší boost.

Možný problém – test: I přes to, že kategorie párty brýlí je naprosto špatná (PNO 15%), tak jsem se rozhodl, že zvýším cenu za proklik a otestujeme, jak zareaguje spotřebitel. Zkusím tuto kategorii trošku zviditelnit nad ostatními a kdo ví, možná to vyjde.

Test nevyšel – Ještě tentýž den jsem nadhodil možnost, zda-li by tento test mohl fungovat a byl jsem ubezpečen, že je lepší se zaměřit na produkty s nízkým PNO a vysokým konverzním poměrem. Tak uvidíme, jak na to večer zareaguji!

Den 2. – 13.10.2017

Předchozí den (12.10.2017):

  • Zisk:  8 000 Kč (- 26 000 Kč)

Musím říct, že tento den byl velkou sprchou, okamžitě poté, co jsem přebral e-shop a provedl nějaké prvotní nastavení spadly veškeré metriky (zisk o 72%) dolů, tudíž mě toto ráno čekala velká sprcha. Ale co je to test a žádný učený z nebe nespadl.

Je třeba to zkoušet a postupovat dál! Tudíž jsem si stanovil následující tři body, kterých se hodlám držet. A pokusím se tento můj cíl nějak plnit a následující den zhodnotit.

Plán na tento den:

Vyhodnotit biddování z prvního dne a poupravit částky dle umístění v biddovaném pořadí a nastavit cca 10 autobiddingů a doufat v lepší umístění do druhého dne.

Test dne: (dnes se nic netestovalo)

Problém dne:

Hlavním problémem byl propad celého e-shopu z dne minulého, tudíž bude nutné tento problém prioritně vyřešit. Tudíž se hodlám zaměřit na kategorie, které jsou naprosto mimo a s těmi skoncovat! Respektive se jich zbavit, aby mi neničily můj denní rozpočet.

Den 3. – 14.10.2017

Předchozí den (13.10.2017):

  • Zisk: 13 000 Kč (+ 5 000 Kč)

Tento den začal líp, než jsem čekal došlo k jemnému nárůstu zisku cca o 1,6x, ale i tak to nelze hodnotit jako velký úspěch. Bohužel se na dnešek ještě nějak pokazilo biddování produktů, tudíž se nastavené biddování ze včerejšího dne moc neprojevilo (nebo jsem udělal něco špatně).

Tak či onak, dneska jedu do Prahy na další digisobotu, tudíž ve vlaku bude spoustu času to napravit.

Plán na tento den:

Vylepšit kategorie, které jsou pro mě rentabilní, tam, kde je nízké PNO, zvednout cenu za proklik a pokusit se dostat nahoru do biddovacích míst, aby byl e-shop vidět a já tak mohl víc vydělávat. To vše stihnout před osmou hodinou, abych mohl co nejvíce aplikovat autobidding.

Test dne:

Nasadit do práce veškerý autobidingovací potencionál, který mám, tudíž aplikovat všech 50 autobiderů na, které v rámci mého tarifu mám. Samosebou je nasadit na drahé a oblíbené produkty. S cílem držet první místo.

Problém dne: (snad žádný problém nenastal)

Závěr

Bidding je úžasná věc a rozhodně v tom, co dělám, budu pokračovat dál! Cíl do konce soutěže je dostat se do top 50 a můj soukromý je top 10. Tudíž držte palce, snad brzy vyjde článek o dalších dnech v posledním týdnu.

Poznámka autora v den vydání: Přístup, který jsem zvolil je dobrý a myslím si, že by mohl dlouhodobě fungovat, ale to bych to nemohl být já a další dny nebyly tak růžové. Čím víc se to rozjelo, tím míň času na bidding mám, jelikož už se začínám pomalu připravovat na vánoce. Tudíž další dny nejsou tak růžové, ale rozhodně čekejte v brzké době další článek o mojí win-win strategii!

Martin Žatkovič
Internetový polomág z Plzně. Polomág píšu, protože se ještě mám co učit, ale nějaké ty čáry máry už umím! Mezi moje záliby patří internetový marketing, cyklistika a autoturistika. Přičemž jednoho dne bych rád lítal s dronem!

komentáře 2

  1. Ahoj Martine hezký článek a pro mnohé inspirace jak se na bidding dívat. Jestli mohu malý tip. Vzhledem k tomu, že e-shop prodává různé produkty (parfémy, zrcadla nebo drony) máš pro všechny produkty stejný cíl tj. PNO 5 %, ale každý produkt má jinou marži. Zkus vytvořit skupiny produktů se stejnou marží a u nich si dat jiný cíl než je průměr. Maximalizuješ tak zisk z inzerce.

    1. Ahoj, máš pravdu držet stejné PNO napříč celým e-shopem je nereálné, ale tady máme stanovenou marži globálně na vše 20%, tudíž tady to zas takový problém nebude. Spíš si myslím, že PNO 5% je strašně moc svazující, že jsem si utáhnul až moc velkou smyčku, tudíž jsem se v průběhu rozhodl zvýšit maximální hodnotu na 10%, abych měl volnější ruce a mohl to trošku víc rozpálit. Tak či onak děkuji za super rady 🙂 pokusím se je ještě zužitkovat. 🙂

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *