Cross-selling v praxi – sezname se

V dnešním článku se podíváme na UX téma, kterým je cross-selling. Vysvětlíme si tento pojem a ukážeme si příklady v praxi. E-shopy by bez cross-sellingu vydělávaly daleko méně, na správném aplikování můžete jenom získat.

Co je cross-selling?

V e-comerce jde o docela známý pojem spolu s up-sellingem, na který není radno zapomenout. Spoustu e-shopových řešení jej nabízí v základu u těch ostatních si za něj asi připlatíte. Avšak přinese svoje výhody.

Cross-selling je technika, při které nabídnete zákazníkovi příslušenství nebo produkt, který by se mu mohl líbit nebo hodit. Často bývá cross-selling doprovozen i slevovým kupónem, či jinou likvidační nabídkou, která působí pro návštěvníka, jako lákadlo.

A vzhledem k tomu, že je již návštěvník rozhodnut, že si již něco koupí, tak je daleko snadnější, že mu prodáme k novému kolu i náhradní duši.

Example time!

Takže co to tedy je? Je to jednoduché, každý si z vás již kupoval někdy třeba telefon přes internet nebo ne? Takže jste přidali telefon do košíku a najednou jste se neocitli na stránce objednávky nebo na produktové stránce.

Ale ocitli jste se na stránce, kde vám prodejce dává jasně najevo, že by to chtělo pořídit ještě další služby, jako je prodloužená záruka, ochranná fólie nebo sklo. Toto je již cross-selling jelikož se vám snaží nabídnout další služby.

Ukázka cross-selingu - 1
Ukázka cross-selingu – 1

A vzhledem k tomu, že jste si právě pořídili například nový iPhone 7, tak budete chtít, abyste na něm měli záruku nebo ochranné sklo, předci musí něco vydržet, že ano? Jakmile projedete tímto seznamem služeb, tak vidíte opět seznam dalších produktů – tentokrát produktů, které si pořídili ostatní.

Ukázka cross-selingu - 2
Ukázka cross-selingu – 2

Co si budeme povídat, neodoláte a koupíte si i kryt. A takto funguje cross-selling v praxi! Prostě prodáte co nejvíc služeb a využijete toho, že zákazník je v nakupovací náladě.

Up-selling ws Cross-selling?

Zmínil jsem se o up-sellingu, to je metoda velmi podobná již zmíněnému cross, ale s jiným cílem. Při up-sellingu mluvíme o nabídnutí dražší varianty produktu. Můžeme toho docílit například pomocí nenápadné věty v košíku: “Opravdu nechcete lepší variantu?”.

Nebo můžeme zákazníkovi poslat nabídku lepší verze naší služby poté, co ji využívá třetím měsícem. Například e-mailem: “Všimli jsme si, že rádi využíváte naší službu XYZ – nechtěli byste právě nyní využít možnost upgradování na lepší program, který vám toho umožní daleko víc?”

Spokojený zákazník, o kterého se staráme pravidelně, přinášíme mu novinky a zajímavý obsah toto jistě ocení. Zákazník, o kterého se nestaráme vás pravděpodobně pošle do pryč.

Dobrý a špatný cross-selling?

Možná si říkáte, že na cross-sellingu nejde nic zkazit, prostě vnutíte vašemu zákazníkovi, avšak pravda je omylem. Musíte vždy využívat co nejvíc informací, které o zákazníkovi máte.

Stejně tak nabízejte jenom to, co má smysl. V případě, že si budu kupovat grill nebudu chtít v cross-sellingu vidět telefony, ale brikety. A naopak v případě, že si bude chtít koupit telefon, jej brikety opravdu zajímat nebudou. Ale taková powerbanka by mohla.

Zkrátka je třeba myslet a poskytovat jen to, co zákazník ocení. Dobrý cross-selling můžete aplikovat a použít i na děkovné stránce. Minimálně to říká nejeden UX & CRO konzultant, které sleduji. Každopádně za mě lepší něco než nic.

Závěrem

Cross-selling je dobrá věc v případě, že se jej naučíte aplikovat. Spoustu věcí jsem se o něm dočetl, slyšel a rád bych si jej zkusil rozjet. Takže uvidíme na kterém z mých projektů se objeví nejdřív.

To je pro dnešek vše, těším se na příště na další článek.

 

 

Martin Žatkovič
Internetový polomág z Plzně. Polomág píšu, protože se ještě mám co učit, ale nějaké ty čáry máry už umím! Mezi moje záliby patří internetový marketing, cyklistika a autoturistika. Přičemž jednoho dne bych rád lítal s dronem!

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *