E-shop na míru? Blbost!

Opravdu si myslíte, že je třeba e-shop vytvářet přímo na míru? Že se kvůli každému e-shopu musí vytvářet řešení, které sežere spoustu peněz a nepřinese v podstatě nic nového? Také jsem si to myslel, ale na #BCJC2017 jsem byl vyveden z omylu. A přišel jsem na lepší cestu!

Ještě donedávna jsem byl zastáncem myšlenky, že při tvorbě webu je třeba dělat řešení přesně na míru, zkrátka udělat pro zákazníka řešení na zelené louce a vystřelit celý rozpočet na systém, přičemž na zbytek nekoukat!

Ano systém, který by měl zákazník dostat by měl být kvalitní, aby e-shop fungoval a prodával, ale opravdu potřebuji zákazníkovi prodat e-shopové řešení za 90tisíc? No předci nepotřebuji, však na internetu mohu naleznout spoustu dalších alternativ, které mě vyjdou mnohem levněji a mě zbude rozpočet na internetový marketing, na který se mohu zaměřit a pomocí něj přivádět na svůj web lidi, čímž začnu vydělávat!

Nutno říct, že tento článek cílím spíš na menší e-shopy a začínající podnikatele, kteří udělají právě tu chybu a to, že dají všechny peníze na e-shopové řešení a marketing nehledí!

Jak bych tedy postupoval?

Nejprve bych si řekl, jestli mám dostatek času na to, abych to mohl dělat, jestli mám jak finanční tak i časovou kapacitu, jelikož bez vstupní investice e-shop nezaložím! Následně bych se podíval na konkurenci a zjistil, jestli dokážu nabídnout něco víc, než co nabízí ona a jestli svým zákazníkům budu dávat nějakou přidanou hodnotu, jelikož další kopie Alzy těžce prorazí!

Kdybych došel k závěru, že toto všechno zvládnu, tak až pak bych přešel k tomu promýšlet kdo a jak to bude realizovat. Přičemž bych hledal technologické řešení tak, aby mi zbylo minimálně 75% z rozpočtu na internetový marketing. A jaké možnosti technického řešení mám?

V případě zájmu varianty detailně rozeberu v podrobnějším článku

Varianta A – Pronájem e-shopu:

Vynikající řešení, které skoro nic nestojí, tudíž dává prostor pro to, abyste vaše těžce vydělané peníze investovali do dalších pilířů e-shopu, například do propagace, sociálních sítí, zboží. A jelikož většina firem, které pronajímají e-shopové řešení, jako jsou Shoptet, Webreal mají spoustu klientů a zkušeností, takže dostanete nejvíc možností za co nejméně peněz.

Varianta B – Agentura, která vše vyřeší:

Agentura, která řeší vše je vynikající volbou v případě, že mám dostatek peněz pro to je zaplatit, jelikož v agenturách pracují specialisté, kteří vědí co a jak, mají za sebou zkušenosti a čas odborníků už něco stojí! Zkrátka vědí proč to dělají a rozhodně si svůj plat zaslouží a jejich výsledek tomu také odpovídá. Rozhodnete-li se vybrat agenturu, tak chtějte vidět případovky, dosažené výsledky a certifikaci.

Varianta C – Dám vše na jednu kartu:

Možná by jste tomu nevěřili, ale setkal jsem se i s případy, kdy padl celý rozpočet na technické řešení. A na následný marketing se již peníze nenašli a ano e-shop sice funguje, ale šance na to, že se následně rozjede ve velké míře jsou malé…

Proč dávám větší přednost marketingu než systému?

Psal jsem, že bych dal větší rozpočet do internetového marketingu. A dozajista vás zajímá proč. Je to jednoduché, jelikož sebelepší systém vám bude dobrým pomocníkem, ale sám o sobě vám žádné potencionální zákazníky nepřinese. A to je problém!

Pomocí optimalizace stránky na klíčová slova si můžete polepšit v organickém vyhledávání, zatím co naopak pomocí produktových feedů můžete napojit váš e-shop na zbožové porovnávače a pomocí značek pro remarketing můžete cílit na návštěvníky, kteří váš web navštívili a něco na něm podnikli. Výše zmíněné věci vám budou schopny přivádět zákazníky, zatím co technické řešení ne, to by mělo podporovat výše zmíněné aktivity!

Stejně tak, jako web nevytváří jenom jedna osoba, tak i marketing nemůže řešit jeden specialista. Jelikož marketing se skládá ze spoustu disciplín a právě proto bych se jej snažil řešit hlavně s odborníky, tedy s větším týmem lidí, kterého jsem součástí například v ANT Studiu, anebo s nějakým zkušeným freelencerem, který má za sebou dokazatelné zkušenosti a napojení na další profesionály v oboru.

A jaký je váš pohled na věc? Zanechte mi prosím zpětnou vazbu budu velmi rád. A už teď se těšte na příští sobotu, kdy vyjde článek o soutěži zlatý erb a o mé referenci, která v ní soutěžila! Děkuji za přečtení a přeji příjemný zbytek dne. 🙂

 

 

Martin Žatkovič
Internetový polomág z Plzně. Polomág píšu, protože se ještě mám co učit, ale nějaké ty čáry máry už umím! Mezi moje záliby patří internetový marketing, cyklistika a autoturistika. Přičemž jednoho dne bych rád lítal s dronem!

komentáře 2

  1. Martine,
    tento článek se ti opravdu povedl. Výborně jsi shrnul klady a zápory jednotlivých možností. Článek má hlavu a patu a toho si cením. I přes tvůj relativně nízký věk působíš zkušeněji než kdejaký odborník, který se v oboru pohybuje nějaký ten rok. Tleskám.

    1. Děkuji moc za komentář, velmi mě potěšil a doufám, že si sem ještě někdy nalezneš cestu a co myslíš je lepší zvolit e-shop na míru a nebo si ho pronajmout?

      S přáním pěkného dne
      MŽ.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *