Jaký byl DATA restart 2018?

Dnes jsem vyrazil na DATA restart do Prahy. Celkem proběhlo cca 12 přednášek, ze kterých vám dnes dám menší reportík.

Tak pojďme na to, co se mi vše líbilo a co si z letošního DATA restartu odnáším?

Martin Bosák – Jak se mění práce analytika

Martin Bosák otevřel svojí přednášku hláškou, že „Datový analytici se nerodí ze škol ale rodí se buď z Bussinesu nebo z IT sféry.“ Už dávno neplatí pravidlo, že datový analytik rozumí jen jednomu oboru a specializuje se na širší spektrum.

Jak si vychovat analytika?

Dobrého datového analytika musí jeho práce především bavit a měl by dostat prostor pro to, aby se mohl vzdělávat. Tyto lidi poznáte tak, že udělají něco navíc, přijdou například na hackaton nebo na nějakou digitální akademii, kde prokáží svůj zájem.

Je to lepší než jen CVčko

Co se například zapojit na Data Festivalu: http://datafestivalprague.cz/


Tomáš Baxa – Za hranice GA

Google Analytics jsou dobrým základním nástrojem, OWOX BI je daleko lepším. Tyto dva systémy mohou běžet „vedle sebe“ a sbírat data nezávisle na sobě. OWOX BI vám umožňuje vytvořit „vlastní atribuční model“, dle kterého můžete následně analyzovat dění na vašem webu.

Pravděpodobně budete potřebovat Big Query nebo upravit měřící kód Google Analytics. Odměnou pro vás bude lepší vyhodnocování atribuce.

Kolik tato sranda stojí?

Cena basicu je cca 115 dolarů tj. cca 2 400 Kč. A umožní vám vytvořit jeden vlastní atribuční model, který můžete analyzovat. Zbytek pak stojí cca 1400 dolarů.

Jak funguje CrossDevice?

Klasika, jako všude. Musíte identifikovat uživatele a pak vám to bude fungovat. Oproti Google Analytics to pak umí identifikovat všechny sessions zpětně během 30ti dní.


Lukáš Purchrik: Vytěžování lokalizačních dat

Parádní přednáška o tom, jak propojit data s lokalizací. Pomocí lokalizačních dat lze například zjistit spádovost klientů do dané prodejny a díky tomu tak lépe cílit marketingové kampaně a spol.

Nutné je znát uživatelovu adresu (přesnou) a následně můžete zjistit například spádovou oblast. Která část našeho okolí tvoří 60% našeho obratu. Nakupují u nás lidi z dálky nebo okolí?

Pozor v adresách jsou často nepřesnosti, které nemusíte odhalit na první dobrou.  Může jít o problémy, které pošťáci a místní znají, ale my to v datech nemůžeme vůbec ovlivnit. Může jít například o „starý“ název ulice, který se stále využívá a podobně.

Blízkost neznamená dostupnost – lidé nemusí nutně chodit na nejbližší pobočku, mohou chodit někam jinam. Například v blízkosti pracoviště nebo na hlavním nádraží, kdy to mají zkrátka po cestě z práce.

Můžete využívat následující databáze:

  • https://www.czso.cz/csu/sldb
  • https://www.cuzk.cz/ruian/RUIAN.aspx

Existuje vynikající geolokační služba (nejlépe zdarma)? 

Bohužel takovou neseženete.

Má smysl řešit geolokaci pro e-shopy?

Rozhodně, lépe mohu poznat zákazníka a jít mu „na ruku“ tak, že v jeho okolí otevřu pobočku, protože stále raději zboží vyzvedneme ručně a vše vyzkoušíme. Proto může pomoc s rozvojem sítě provozoven.

Co GDPR?

My zpracováváme data, tudíž jestliže jsou souhlasy pro souhlas s polohou a podobně, tak je vše v pořádku. Anonymizace probíhá na několika úrovních, tudíž konkrétní člověk nejde dohledat.

Je možné vidět někde demo vašeho nástroje? https://www.cleveranalytics.com/


Petr Bureš: Analytika ve světě startupů

Analytika ve světě startupů je velice zajímavá, už jen kvůli tomu, že startupy nemyslí na webovou analytiku, která by měla být jejich součástí již od začátku.

Mnoho startupů zapomíná například na korektní nastavení trackování jednostránkového webu, trackování crossdomain nebo například korektně neměří dlouhodobéhý zisk.

TIP: Nemusíte měřit pouze kladné cíle, můžete měřit i ty záporné, například kolikrát vám bylo napsáno na podporu. Vaším cílem pak bude toto číslo mít co nejmenší, že?

Jak trackovat one-page web pomocí Google Tag Manageru:
https://www.simoahava.com/gtm-tips/track-url-fragments-as-pageviews/

Jak řešíš že v GA nemáš úplně všechno?

Je nutné si říct, co potřebujeme a to tam můžeme posílat napřímo. Zajímají nás hlavně trendy a jak se promítají do kanálů a zisku.

Jaké negativní cíle jste měřili?

Četl jsem to pouze jako tip, článek je přiložen k prezentaci a věřím, že se vám to bude líbit a využijete to.

Jaké jsou cíle v SAAS?

Obecně zvýšit počet lidí, kteří službu používají a zmenšovat počet lidí, kteří odpadnout. Je dobré zaměřit se na up-sell. Hlavně cílíme na peníze, protože ty jsou důležité.


Pavel Šíma: Kliková vs. impresní atribuce

Impresní atribuce je pro mě poslední dobou velice zajímá, tudíž jsem se těšil na přednášku Pavla Šímy. O tom, že kliková (last click) atribuce není optimální snad víme každý. Přesnější je právě impresní data-driven atribuce, která kromě kliků analyzuje i imprese z jednotlivých systémů.

Na 99,9% banerů nikdo nikdy neklikne!

V případě, že z vašeho spendu jde cca 20 – 30%+ do displayové reklamy, tak by pro vás tento atribuční model měl být důležitý. Každopádně v případě, že jste marketér, tak se nesnažte impresní atribuci napodobovat, v případě, že jste datový analytik, tak šup do toho!

Každopádně impresní atribuce je na vzestupu a využívá ji stále víc a víc projektů / e-shopů, tudíž jde o dobré zprávy.

Jak propojit atribuci například s reklamou?

Můžete sledovat peeky vašeho webu a přirovnávat je k časům vysílání vaší reklamy a porovnávat s časem, kdy reklama neběží.

Není impresní atribuce špatná pro cross-device?

Samosebou jej již řešíme, ale nemůžeme mít 100% odpověď na všechno, snažíme se posouvat dál. Tudíž se šoupeme z last-clicku dál, tudíž je dobrý posun dělat atribuci dál. Ano, vystává spoustu otázek a stále se vše komplikujeme a my se snažíme přiblížit pauze.

Kolik stojí Roivenue?

Obdobně jako OWOX BI.


Mirek Černý: Zvyšte věrnost zákazníků segmentací

S podrobnější segmentací si již hraji nějaký ten pátek, bohužel jsem nedošel do stavu, kdy bych to odzkoušel v praxi na nějakém projektu. Tudíž nemohu obohatit o můj pohled na věc.

Mirek na své přednášce poukázal na fakt, že poctivá segmentace zákazníků například dle RFM analýzy vám může pořádně vydělat. Například v případě, že uvidíte, že vám „umírají zákazníci“, tak je můžete jednoduše aktivovat, možná zavolat a zkusit se zeptat, proč u vás nenakoupili nebo jim nabídnout nějakou výhodnou slevu, to by mohlo pomoci a dostat se zpět do obrazu.

Vaše zákazníky můžete rozdělit do jednotlivých segmentů viz. foto:

Myslíš že v dnešní době ztrácí ruční segmentace smysl?

Velice se mi líbí machine learning analýza, vzniknou mi 3 – 4 shluky a co s nimi dál? RFM není spasitelné, bylo by dobré využít víc metod a nejenom svojí interpretaci.

Co lidé za salesu, jak to do nich dostat?

Je nutné jim pomoc, říct jim, jak ona data číst a jak s nimi nadále pracovat. Například pomocí mobilní aplikace.


Michal blažek: Nadupaný kontejner pro analytiku v B2B

Michal Blažek nám ukazoval, že po zapnutí GDPR souhlasu na jednom z jejich B2B webů přišli o 85% uživatelů v publiku. Aneb takto dopadnou vaše remarketingová publika v květnu.

Kromě toho jsme mohli vidět docela velké „čáry máry“ kdy vše, co bylo potřeba z webu trackovat dokázali natáhnout pomocí jednoduchých posluchačů a javascriptů.

Tip, který se mi líbil bylo doporučení trackování chybových stránek 404, protože mnoho uživatelů může na B2B web přistupovat na web například po 10ti letech, což už může být po několika redesignech. Data můžete propojit například s Enhanced Ecommerce a tak si nechat zobrazit „úmrtnost“ lidí dle jednotlivých kroků.

Zajímavé bylo zmínění trackování kopírování obsahu ze stránky. Z pohledu GDPR pravděpodobně nelze trackovat obsah, který uživatel kopíruje, ale pro informace to může být zajímavé.

A nezapomeňte vývojáři nejsou a nebudou, tudíž je dobré naučit se s GTM.

Když právník neví, jestli můžu něco na webu B2B partnera provést, tak řekne, že nemůžu.

Co omezení 500 hitů za session?

Pracujeme na B2B webech, tudíž zde návštěva trvá dvě až tři stránky, tudíž toto omezení téměř nelze naplnit.

Můžeme někde vidět implementaci vylepšeného GTM kontejneru?

Podívejte se na naše reference a možná nalezne, anebo taky ne!


Jan Matoušek: Hluboké učení pro každého? Neuronové sítě a spol.

Můžu udělat neuronovou síť v Excelu? NE


Pavel Novák: Zonky: jak jsme otočili trh díky analytice

Jaké používáte nástroje?

Keboola, Google nástroje a ještě nikdo mě nepřesvědčil, že nezvládne Excel.

Kolik máte traficu z mobilu?

Aktuálně 1/3 a naším cílem jsou 2/3

Dataře máte InHouse nebo externisty?

Každý náš manažer potřebuje mít po ruce datového analytika, který vždy podloží jeho rozhodnutí. Obecně se firemní kulturou směřujeme na data.

Jak vzděláváte G3 analytiky?

Je nutné, aby byl schopný interpretovat data a počítat. Toto je náš proces, nauč se jej a tady máš data a postupně nám zodpověz tyto otázky, které podložíš daty a né svým návrhem. Do sklepa je nezavíráme, učící centrum nemáme.

Jak cílíte na investory, jde o dvě rozdílné cílové skupiny?

Naše cílové skupiny jsou zcela rozdílné, plán byl cca 9%, ale již teď vím, že bude víc.


Lukáš Nevosád: Jak využít data z OpenStreetMap pro analytiku

Chcete-li získat data pro lokalizační analytiku, můžete využít právě OpenStreetMaps, které mají poměrně širokou databázi, kterou nám Lukáš Nevosád ukazoval.

Tyto data můžete například využít v kombinaci s nástrojem MapBox pro odhadnutí nejlepšího místa, kde můžete bydlet v případě, že se přestěhujete do Prahy. Avšak Plzeň je údajně lepší!

Open Street Maps umožňují uživatelům zmapovat cokoliv, mimojiné i odpadkové koše

Chcete-li stahovat data z OpenStreetMaps využijte OverPass Turbo a výsledná data budou daleko rychlejší. https://overpass-turbo.eu/


André Heller: GDPR ve světe analytiky

GDPR je největším trhákem všech konferencích, které proběhly v posledním roce. Samo sebou šlo o téma, při kterém dával každý na DATA restartu pozor. André nám ukazoval pro co budeme potřebovat souhlas a pro co nikoliv.

Zajímavé byla například informace, že nelze odesílat data o uživateli do datové vrstvy v případě, že tyto data nadále nevyužívám.

Ukážete-li, že se snažíte, tak bude vše v pohodě.

Mohu odesílat ID objednávky do Google Analytics?

Vše je v pohodě, ale budete si muset vytvořit párovací můstek pro lidi, kteří vám udělali souhlas. Do GA odesílejte jinou číselnou řadu.

Mohu odesílat do GA další údaje o uživateli? (kvůli segmentaci např.)

Ano, ale potřebujete souhlas!

Jak to bude s daty, která máme naměřená před povolením?

Pravděpodobně bude nutné tyto data smazat. Nebo s nimi nadále nepracovat!

Máte alespoň jednoho klienta připraveného pro pokročilou analytiku?

Ne, ještě to není hotové, ale pracujeme na tom!

Honza Majer: Otevřená vnitrofiremní data

Moje přednáška bude obsahovat manažerismy a koláčové grafy.

Honza Majer otevřel svojí poslední přednášku tím, že je unikátní frajer. Což asi neposoudím. Honza popisoval cestu Dataweps o tom, jak zlepšit cash flow firmy. Zavřely se dvě oddělení, které prodělávaly, a lidé ví, jak přispívají firmě.

Stačilo projít pár následujících kroků

  1. Černá díra – všechna data na jednom místě
  2. Řezánení – extrakce dat
  3. Profit – nasazení dat do PowerBi
  4. Demokratizace – udělit přístup všem
  5. Odměny – jdeme na jachty

Data o reálném výkonu bussinesu se musí dostat přímo k lidem #mammalydata

Tip: Přečtěte si knížku podivín, aneb knížku o tom jak dát možnost rozhodovat všem o firmě.

Co byl smysl prezentace?

Předat pohled na věc.

Jak nastavit KPI a nastavit spravedlnost v týmu?

Řešíme to šalamounsky, chceme podpořit týmovou spolupráci, tudíž posíláme procenta dle toho, kdo jak pracuje do týmu a ten si to následně rozděluje interně.

Jak ta data chráníš?

Lidé si vidí i do nákladových věcí (do mezd), tudíž k nám nepřijde ten kdo nechce. Když má někdo pocit že pracuje méně než někdo jiný, tak je to spíš motivační. Chráněné je to přístupy do cloudového PowerBi.


Shrnutí akce

Byla to paráda, velice jsem se bavil a mnohé jsem se naučil. Prostory mi připadaly v pohodě, i když nešlo o Pankrác, ale to bohužel nesrovnám. Tento restart byl prvním z restartů, který jsem navštívil.

Již teď se těším na SEOrestart, který proběhne 14. června. A kam bych se opět rád podíval. Co vy, jak se vám líbil DATA restart?

Martin Žatkovič
Internetový polomág z Plzně. Polomág píšu, protože se ještě mám co učit, ale nějaké ty čáry máry už umím! Mezi moje záliby patří internetový marketing, cyklistika a autoturistika. Přičemž jednoho dne bych rád lítal s dronem!

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *