Proč využívat Google Analytics

Google Analytics - Logo

V dnešním článku se podíváme na jednu ze služeb, kterou využívám každý den, jelikož mi pomáhá držet přehled nad tím, co se na mém webu děje, co lidé na webu hledají a co po něm chtějí. Tento nástroj se jmenuje Google Analytics.

Proč se zabývat webovou analytikou?

Dříve než přejdeme k samotnému nástroji, tak bych byl rád, kdybychom všichni pochopili, co to je webová analytika. Věřím, že mi to prominete.

Takže tedy proč se zajímat webovou analytikou? Je to prosté, mělo by podle vás smysl vypustit něco do světa a nevědět, jak si ta daná věc vede? Jestli jste odvedli dobrý kus práce, anebo jestli jste udělali naprostý šunt, o který nikdo nestojí. A od toho je tady analytika, která nám pomáhá zjišťovat, jestli dodržujeme cíle a případně, co nám brání v jejich plnění.

Co je Google Analytics?

Ve zkratce jde o službu od Google, která pomocí menšího fragmentu kódu dokáže změřit pageviews, zdroj návštěvnosti anebo například jaké tržby měl web za určitý měsíc. To už zní jako pěkný pomocník že? A co když řeknu, že tím nekončíme a že se z GA dá vyčíst daleko víc?

Tak teď už si říkáte, že jde o docela boží nástroj. Tady jsou důvody, proč jsem si tento nástroj oblíbil:

  1. Mohu zjistit, kdo jsou moji návštěvníci.
  2. Mohu zjistit, co na webu nefunguje tak, jak by mělo.
  3. Mohu zjistit, jak se na webu lidé chovají a jak se na web dostanou.
  4. Mohu spojit údaje s dalšími službami, kterým to opravdu pomůže.
  5. Mohu zjistit, jestli dodržuji stanovené cíle.

Co mě v účtu zajímá?

Vždy záleží, proč data analyzuji. Především mě zajímá, jaké stránky na webu fungují a které naopak nikoli, takže sleduji míru opuštění, případné chybové stavy webu a délky času strávené na stránce, jakmile najdu problém, tak se snažím zjistit příčinu a tu následně opravit. Někdy jde jen o menší UX problémek, jindy zas je třeba překopat struktura, jelikož se v ní návštěvník nevyzná.

Stejně tak se snažím vyhodnocovat aktivity, které podnikám v oblasti internetového marketingu. Mohu zjišťovat, jak si vedou moje PPC kampaně, SEO aktivity, anebo provoz ze sociálních sítí.

Jak efektivně pracuji s GA

V Google Analytics se snažím držet vždycky nějaký pořádek, ke kterému mi pomáhá zejména jednoduché pojmenování účtů, služeb a výběrů dat, které je pojmenovávané pomocí subjektů > projektu > typu výběru dat. Tudíž pokaždé vím co a kde najít, což nějaký ten čas při práci ubere.

Spolu s tím se snažím mít vždy vytvořeno víc výběrů dat, kdy si jeden vedu jako testovací a další kde mám ostrá data. To co mě zajímá kontroluji cca jedenkrát za den a to když někam cestuji, jako například do školy anebo z práce. Pomocí mobilní aplikace, kterou mám v telefonu.

A v neposlední řadě využívám panely a oblíbené výběry dat k tomu, abych si zobrazil pokaždé to, co mě zajímá, a nemusel se prohrabovat miliardou dalších dat, které nepotřebuji, anebo mě nezajímají.

Tyto návyky jsem získal po absorbování oficiálních kurzů od Google, tudíž bych řekl, že na nich něco bude a jak říkám, mám je odzkoušené a fungují na jedničku.

Další postup

V brzké době se hodlám zajímat o Google Tag Manager, který pomáhá spravovat všechny značky, které chci na web vložit. A stejně tak bych rád prozkoumal Google Data Studio.

A to by pro dnešek stačilo. Děkuji za přečtení a těším se na vaši zpětnou vazbu a v příštím týdnu se uvidíme o článku, zabývající se e-comerce oblastí.

 

Martin Žatkovič
Internetový polomág z Plzně. Polomág píšu, protože se ještě mám co učit, ale nějaké ty čáry máry už umím! Mezi moje záliby patří internetový marketing, cyklistika a autoturistika. Přičemž jednoho dne bych rád lítal s dronem!

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *