Na co nezapomenout v Google Analytics?

Již je to nějaký ten čas, kdy jsem psal o Google Analytics a webové analytice, dnes se k tomuto tématu vrátíme a povíme si techničtější informace, abychom se mohli dozvědět další informace z našeho účtu, jelikož Google nabízí spoustu možností a byla by škoda je nevyužít.

Článek bude rozdělen na část praktickou, tedy co a jak nastavit a teoretickou a to, kde jde co vyhodnotit! Zkrátka doporučuji jej přečíst i ostříleným profesionálům , jelikož možná objevíte něco nového o čem nevíte.

Analyzovat a měřit web je třeba, ať si říká kdo chce, co chce. Není nic horšího, než přebírat web nebo jej analyzovat a nemít k němu žádné údaje. Proto je třeba řešit jeho analýzu. Někteří fajnšmekři, volí program SmartLook a uživatele si nahrávají, ti chytřejší volí Google Analytics.

Proč zvolit Google Analytics jsem již popisoval v jednom ze svých prvních článků. Zkrátka je to standard, mají jej všichni, takže nad GA už nepřemýšlejte a rovnou jej nainstalujte i na svůj web!

Techničtější část

Na web si jej nenainstaluje každý, jelikož potřebujete vlézt do zdrojového kódu a tam přidat měřící část, ti kteří využívají wordpress využijí jeden z dostupných pluginů a ti, kteří využívají CMS, či jejich web stojí na řešení musí požádat svého webmastera.

Zkrátka je tím třeba projít, abychom mohli získávat údaje o prohlížení. Jinak na analýzy v Google Analytics můžete zapomenout. V případě, že to nezvládnete, nebo to nedokáže správce vašeho systému kontaktujte nás v ANT Studiu. Milerádi vám pomůžeme.

Implementace kódu

Nečekejte, že si cokoliv změříte, jestli kód na stránky nevložíte. Měřící kód naleznete, když kliknete na ozubené kolečko (1), následně kliknete na údaje o měření a podkategorii měřící kód (2), kde můžete vidět vaše číslo pro měření (3) nebo kus javascriptového kódu (4).

Kde získat měřící kód Google Analytics
Kde získat měřící kód Google Analytics

V případě, že máte chytřejší řešení, tak vám stačí vložit číslo měření do patřičné kolonky v administraci, anebo musíte javascriptový kód vložit na každou stránku ručně, kód doporučuji vložit do hlavičky webu, aby se načetl co nejdříve.

Jakmile změny na (vaší) stránce uložíte, tak by váš web měl začít komunikovat se servery Google. Blahopřeji získáváte data, která budete moc zanalyzovat. Avšak tím nekončíme, ještě musíme něco nastavit!

Nastavení měření vyhledávání na webu

Jestliže neděláte na nějaké microsite, tak na webu máte dozajista vyhledávání. Google Analytics vám umožňuje sledovat vyhledávání na vašem webu, jestliže si jej nastavíte. Je to velmi jednoduché a nebude třeba nastavovat nic v kódu stránky, tudíž to zvládne každý.

Opět přejdeme do správce a zvolte nastavení výběru dat. Následně dole na stránce vidíme nastavení vyhledávání na webu, tudíž jej zaškrtneme, že jej chceme a zadáme vyhledávací parametr. Což je proměnná, která se propíše do adresy v případě, že něco na webu vyhledáme.

Tedy přejděte k vašemu vyhledávacímu políčku a napište do něj nějaký dotaz, na který čekáte výsledek, já na svém webu zkusím vyhledat třeba STDC.

URL adresa po vyhledávání
URL adresa po vyhledávání

Jak vidíte adresa se změní na: https://www.zatkovic.cz/?s=STDC z čehož, jde vyčíst parametr. Až po .cz/ nás adresa momentálně nezajímá, za ní se nachází otazník, tedy značení pro parametry a písmeno s. Což tedy znamená, že na mém webu se vyhledává s parametrem s. Tento parametr vložím do nastavení a uložím, čímž si zapnu sledování vyhledávání na webu.

Nastavení filtrů a jejich aplikace

Další důležitou částí jsou filtry a jejich aplikování, jelikož pomocí filtrů můžeme data ve výběru odebrat a tak se zbavit těch, které nejsou potřebné. Avšak musí se správně nastavit, nebo dopadnete jako v jednom knihkupectví o kterém se budu zmiňovat v příštím newsletterovém článku.



Ale zpět k tématu, jak jsem řekl filtry nám různě mění data. Takže s nimi můžete vytvořit výběr dat, ve kterém si budete ukládat pouze návštěvnost z České republiky a v jiném návštěvnost mimo Českou republiku. Tudíž vám jsou filtry schopny pomoc lépe pochopit vaše data.

Avšak nesmí se zapomenout na dvě důležité věci:

  1. Filtry nelze aplikovat zpětně – ani změnu ani vrácení dat
  2. Nejprve se aplikuje jeden filtr a pak až druhý

Takže je dobré si filtry nejprve vyzkoušet na testovacím výběru dat a až pak je přendat na ostrá data. K podrobnějšímu nastavení se dostaneme v budoucnu.

Analytická část

Data již získáváme a na serverech Google Analytics se nám již objevují první informace o všem a všech, takže co teď? Doporučil bych nechat data sbírat dalších 14 dní a pak se k nim vrátit a vyhodnocovat je. A to, aby se nám podařilo získat alespoň něco a nedělali jsme závěry z jednoho dne.

Chování

Chování a jeho část obsah webu, jeden z nejdůležitějších přehledů, který je v Analytics, jelikož můžete zjistit, které stránky nefungují a které naopak jedou bomby!

Doporučuji se zaměřit na míře okamžitého opuštění dle počtu zobrazení stránek, to nám může říct, které stránky opravdu nefungují a my můžeme vyhodnotit, proč tomu tak je. Stejně tak můžete zjistit, která stránka naopak funguje nejlépe.

Přehled obsahu webu
Přehled obsahu webu

Vždy si dávejte pozor, protože na některých stránkách, jako je kontakt může být míra okamžitého opuštění žádaná, protože předci chceme aby uživatel nalezl co hledá a odešel ne?

Akvizice

Jeden z nejpoužívanějších přehledů, které využívám, jelikož mi pomáhá zjišťovat odkud uživatelé přišli, tedy co byl zdroj jejich návštěvnosti a následně si mohu vyhodnotit, jaké aktivity a kde vedou k plnění mých cílů.

Jestliže se zaměřím na SEO, tak očekávám, že se zvedne nárůst návštěv v organic search a následně vyhodnocuji, jestli to vede k tomu, aby se mi zvýšily tržby či zlepšilo plnění cílů.

Example TIME! – příklad

Ve volném čase pracuji pro jeden e-shop a tam jsem v poslední době zaznamenal nárůst objednávek z kategorie zvané refferal, tudíž se jedná o nějaký odkaz na moji stránku, který je někde umístění.

Po prozkoumání jsem zjistil, že jde především o zbožové porovnávače, kde se rozrůstáme a blog, který jsme začali nedávno psát. Takže porovnám výsledky z organicu a placené reklamy na Facebooku a usoudím, že zbožáky a bloging přivádí daleko víc lidí. Takže tady je cesta.

Závěr

Doufám, že již Google Analytics využíváte a tento článek byl pro vás jenom opakováním toho, co již znáte, ale i tak jsou ve světě IT agentury, studia, freelenceři a lidi, kteří se snaží vytvářet weby aniž by věděli, jak si následně vedou.

Buďte chytří a měřte vše co jde, lepší je mít nadmíru dat, ze kterých zjistíte zajímavé věci, než nemít data žádná. Doufám, že se vám článek líbil a těším se v úterý u dalšího.

Martin Žatkovič
Internetový polomág z Plzně. Polomág píšu, protože se ještě mám co učit, ale nějaké ty čáry máry už umím! Mezi moje záliby patří internetový marketing, cyklistika a autoturistika. Přičemž jednoho dne bych rád lítal s dronem!

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *